Gunstige tarieven?

Het is goed, groen en onaantrekkelijk... Nee, ik heb het niet over de laatste mode. Ik heb het over energie. Het is hier weer zover. We worden platgebeld - zowel mobiel als op de huistelefoon - door energieleveranciers. Ons huidige contract zou aflopen en ze hebben een gunstig aanbod, aangezien er een bedrijf staat geregistreerd op ons woonadres. Een verkooppraatje, wat niet eens klopt en waar veel op aan te merken is.

Logisch, dat bellen gebeurt op momenten dat ze de meeste mensen kunnen bereiken. Tijdens etenstijd. Met stip irritatiepunt één. Sommigen vragen niet eens of ze gelegen bellen, ze schieten meteen een heel verhaal op je af. Geheel volgens een marketingstrategie waar ze voor getraind zijn. "Met Maaike van ...., ratel... energie....gunstige tarieven... interesse?" Lekker persoonlijk ook, dat 'met Maaike'. Mijn nekharen staan overeind bij termen als energie en gunstige tarieven en ik activeer een soort zelfverdedigingsmechanisme. De energierekening is hier de afdeling van de man en ik kan - ook al praat ik zelf ook heel veel - de informatiestroom niet aan. 
De overtreffende trap van die persoonlijke verkooptruc zijn trouwens de amicale windjas-verkopers aan de deur die je inpalmen met "Je woont hier leuk,' of - als er een nieuwsgierig kind achter me opduikt; "Hey, pas op hoor, straks zuig je je duimpje eraf."

Wat me ook stoort is de valse informatie. Ons contract loopt namelijk helemaal nog niet af. Pas wanneer je gegevens gaat verstrekken (laatste cijfers van je bankrekening enzo), kunnen ze informatie achterhalen. Ze laten het klinken als 'controle' of je gegevens wel kloppen, maar dat is dus niet zo. Ze weten helemaal niets van je tarief of aflopende contract.
In ons geval hebben ze het ook over gunstige tarieven, omdat we een bedrijf hebben gekoppeld aan ons adres. Maar ook dat gaat niet op. We hebben hier geen fabriekshal of iets dergelijks. Het zijn hele snelle zinnen en je zou er zomaar door overtuigd kunnen raken. Als je vraagt of ze het aanbod op de mail kunnen zetten ter overdenking, kan dat niet in verband met 'tijdelijke aanbiedingen'. Gek genoeg kunnen ze gerust twee dagen later hetzelfde aanbieden aan de man, waar ik hen naar doorverwees. Maar ook dat doe ik niet meer. Want ik vind namelijk ook iets van die zogenaamde 'gunstige tarieven'.

"... De overtreffende trap van die persoonlijke verkooptruc zijn trouwens de amicale windjas-verkopers aan de deur die je inpalmen..."

Want als iets natuurlijk aantrekkelijk is, zijn het wel dalende en dus gunstige tarieven. Minder geld aan energie uitgeven, zodat je geld overhoudt voor iets anders. Maar is dat een goede keuze? In die verkopende telefoongesprekken lijkt dat hét argument te zijn. En het is natuurlijk gunstig voor je portemonnee als je een lag(re) energierekening hebt. Maar als je dat wilt, zou ik gewoon korter douchen, de verwarming een graad of twee lager zetten en niet apparaten niet op stand-by laten staan, maar uit zetten. Scheelt ook wat, hoor! Misschien niet 1, 2, 3 zichtbaar in de vorm van een banksaldo of klappende pinguïns, maar ik pleit voor een 'gunstige' én groene toekomst.

"Misschien niet 1, 2, 3 zichtbaar in de vorm van een banksaldo of klappende pinguïns, maar ik pleit voor een 'gunstige' én groene toekomst.."

Ik denk dat het wat de tarieven betreft, vooral ook belangrijk is wat voor energie er ingekocht wordt. Inkoppertje natuurlijk; ik heb het over (onze) groene energie. Met hoe meer klanten er energie wordt ingekocht, met hoe meer we ook invloed hebben op de wereld om ons heen. (Lees hier hoe dat werkt.) Duurzaam leven kost je letterlijk en figuurlijk misschien iets meer, maar het is ook beter!
En dat is dus wat mij betreft ook het steekhoudende argument om over te stappen naar SamSam. Niet een gunstig tarief, maar een gunstige invloed, een verantwoorde keuze.

Dat én de manier waarop SamSam werkt, daar word ik enthousiast van. Geen ratelslang-techniek aan de lijn tijdens de avondspits in je gezinsleven en ook geen amicaal windjassen-volk aan de deur. Het draait ook niet om geld, maar werkelijk om een betere wereld en dat niet alleen door het leveren van groene energie, maar ook door het steunen van projecten.

Wanneer je een steentje in het water gooit, verschijnen er kringen. Steeds meer, steeds groter. Een dat is wat we doen en waar we van houden. Niet je iets aan laten smeren om vervolgens een rekening te betalen van wat je verbruikt, maar samen betere energie inkopen én ons bezinnen op onze manier van leven, zodat je werkelijk samen invloed hebt en je verantwoording kunt dragen.. Dat warmt de aarde niet op, maar wel je hart. Sluit jij je aan? #ikbensam

Deze blog is geschreven door Mirjam Ordelman, eigenaar van oak and blush.

---

Meer inspiratie?

Waarom zou iedereen zeewier moeten eten? Hoe slaap ik milieuvriendelijk? Wat zijn de grootste energievreters in mijn huis? Laat je inspireren door onze bloggers die alles met je delen over hún happy sustainable lifestyle!