De weg van de Mac

Stel, je koopt een MacBook Pro online. Hoeveel CO2-uitstoot zou het vervoer naar jouw huis veroorzaken? Een bekende van ons in Engeland volgde via UPS tracking zijn bestelling en keek wel even vreemd op.

De laptop begon zijn reis in Shanghai, met het vliegtuig. Opvallend genoeg ging het pakketje niet direct naar Engeland (of Europa), maar nam een omweg via Amerika:

  •    Shanghai, China
  •    Anchorage, AK, Verenigde Staten
  •    Louisville, KY, Verenigde Staten
  •    Keulen, Duitsland
  •    Stanford Le Hope, Verenigd Koninkrijk
  •    Tamworth, Verenigd Koninkrijk
  •    Castle Donnington, Verenigd Koninkrijk
  •    Bristol, Verenigd Koninkrijk
  •    Frome, Verenigd Koninkrijk

"Het vervoer van één MacBook Pro zorgt voor een totale uitstoot van 81.9 CO2!"

Het pakket legt 18953 km (!) af per vliegtuig, wat resulteert in een uitstoot van 79,4 kg CO2. (Een Apple medewerker vertelde ons dat een pakketje altijd de snelste route aflegt, wat niet altijd de kortste route is.) Vanuit Keulen is het pakketje met vrachtwagens en de boot uiteindelijk aangekomen op de eindbestemming. Dit laatste stuk van de reis is ongeveer 1109 km, met een uitstoot van 2,5 kg CO2.

Het vervoer van één MacBook Pro van Shanghai naar Frome zorgt voor een totale uitstoot van 81,9 kg CO2. Naast het transport zorgt ook de productie van een laptop voor emissies. Deze informatie is beschikbaar via Apple zelf. De productie zorgt voor een uitstoot van 263,5 kg CO2.

"...dat is iets meer dan 100x het gewicht van het pakket en 200x zoveel het gewicht van de laptop zelf!"

Dus, voor deze MacBook Pro komen de emissies voor productie en transport bij elkaar op 365 kg CO2– dat is iets meer dan 100 keer het gewicht van het pakket, en 200 keer zoveel het gewicht van de laptop zelf!

"Als ik zo rondkijk in mijn kamer vraag ik me af hoeveel km alles heeft afgelegd."

Als we kritisch naar onze levensstijl kijken, kijken we vaak voornamelijk naar ons huis, onze reizen en ons eten. En dat is goed. Maar zoals we nu zien zorgt het bestellen van een product in China ook voor veel CO2-uitstoot. Ik wil niet zeggen dat we nooit meer iets mogen bestellen, maar we moeten ons bewust worden van de impact van het vervoer van de producten die we kopen. Als ik zo rondkijk in mijn kamer vraag ik me af hoeveel kilometers alles heeft afgelegd.

Deze blog is geschreven door Veraniek Veldstra, consultant bij Climate Stewards.