Week zonder vlees

Een poosje terug plaatsten we een blog over het eten van vlees (of juist niet). Van 9 tot 15 maart is het de nationale week zonder vlees. Waarom? En waar begin je? Bij deze wat tips om mee te kunnen doen. 

"Het is een kleine moeite met een onvoorstelbaar positieve impact op mens, dier en milieu," lezen we op weekzondervlees.nl en laten we eerlijk zijn, de impact op onze leefstijl is ook groot. Het vraagt om creativiteit in koken en vooral een open houding. 
Toch zeker de moeite waard. Waarom? We citeren de site van het initiatief nog een keertje; 

eten, lunch, bruin brood, vleeswaren, gezond

''In één week bespaar je 130 liter water en 13.3 kilogram CO2.''

"Wanneer je één week geen vlees eet, bespaar je ongeveer 130 liter watergebruik. Deze hoeveelheid water was anders gebruikt voor irrigatie voor de productie van veevoer, veehouderij en de productie van je dagelijkse portie vlees.

Wanneer je één week geen vlees eet, bespaar je 13.3 kg CO2eq, ofwel uitstoot van broeikasgassen. Deze uitstoot had anders plaatsgevonden voor de productie van veevoer, veehouderij, de verpakking en bereiding van je dagelijkse portie vlees. Een gemiddelde auto stoot 175 gram CO2eq uit per afgelegde kilometer. Door één week geen vlees te consumeren, bespaar je dus ongeveer 76 km rijden met een gemiddelde auto.

[...] Door het niet consumeren van vlees wordt er per persoon tijdens de Nationale Week Zonder Vlees 770 gram minder vlees geconsumeerd."

''Vind je zonder vlees een te grote stap of zijn je huisgenoten dan in shock?''

Reden genoeg om te minderen met vlees. Op dezelfde site kun je je aanmelden (wel leuk om te peilen hoeveel mensen meedoen en wat de impact daarvan is) en vind je ook recepten.

Er werken zo'n zestig partners mee. Diverse supermarkten hebben in hun magazine vegetarische recepten staan. Verschillende sites denken graag met je mee. Google even op vegetarische recepten en je hebt zo heel wat inspiratie online. Gebruik je in de zoekterm ook je favoriete groente, heb je nog sneller en doelgerichter een menu. Het helpt om van tevoren een weekmenu te maken, zodat je weet waar je moet beginnen met boodschappen doen. 
En vergeet je ontbijt en lunch niet; ga voor een salade of soep zonder vlees of kies voor brood met groen beleg.

Vind je zonder vlees een te grote stap of zijn je huisgenoten dan in shock? Een tussenweg is natuurlijk een goed idee. Van 5 (of zelfs 7) keer per week naar 3 keer vlees is al een goed idee. Alle kleine beetjes helpen. 

Doe je mee? Laat het ons weten #ikbensam

Deze blog is geschreven door Mirjam Ordelman, eigenaar van oak and blush.

---

Meer inspiratie?

Waarom zou iedereen zeewier moeten eten? Hoe slaap ik milieuvriendelijk? Wat zijn de grootste energievreters in mijn huis? Laat je inspireren door onze bloggers die alles met je delen over hún happy sustainable lifestyle!