Plantaardige Voeding

Deze blog is geschreven door: Arianne Bakkenes

De één eet iedere dag vlees naast de aardappels, de ander beperkt zich tot alleen nog maar kaas en/of eieren. Weer een ander beweert dat alle dierlijke producten vermeden moeten worden in het dagelijkse eetpatroon. Maar waar doe ik nou goed aan als ik gezond wil eten? Is het wel verstandig om dierlijke producten te eten? Wat moet de basis zijn van mijn eetpatroon?

Plantaardige producten, het woord zegt het al, zijn producten die rechtstreeks afkomstig zijn van een boom, plant, knol of wortel. Het product is herkenbaar; je ziet dat het groente, fruit, noten, zaden en peulvruchten zijn, dus je hoeft eigenlijk niet het etiket te lezen als je zo'n natuurlijk voedingsmiddel koopt. 

Er zijn verschillende redenen waarom het zeer gunstig is om zo plantaardig mogelijk te eten. Ten eerste heeft plantaardige voeding een positief effect op je gezondheid. Onderzoeker Camille Lasale van het Imperial College Londen kwam in maart 2015 met interessante onderzoeksresultaten n.a.v. een onderzoek onder 450.000 (!) Europeanen. 13 Jaar lang onderzocht hij personen in de leeftijdscategorie van 35 tot 70 jaar. Uit het onderzoek bleek dat de kans op overlijden in verband met hart- en vaatziekten met maar liefst 20% af nam door jezelf een voedingspatroon aan te wenden dat voor 70% bestaat uit plantaardige voeding, dus dat wil zeggen volkoren granen, peulvruchten, groenten, fruit, noten en zaden. 

"Plantaardige voeding heeft een positief effect op je gezondheid"

Door meer groenten en fruit te eten, trakteer je je lichaam op essentiële vitamines, mineralen, en vezels. Deze vezels helpen je stoelgang goed te laten functioneren, waardoor afvalstoffen zo snel mogelijk je lichaam kunnen verlaten. Dit is een belangrijk gegeven om het verouderingsproces van je lichaam te vertragen. Plantaardige voeding helpt je immuunsysteem krachtig te houden, doordat er veel antioxidanten in zitten. Meer natuurlijke producten eten, helpt dus de kans op een verkoudheid te verkleinen. Maar dat niet alleen; het eten van groenten en fruit werkt preventief tegen chronische ziekten en zelf 
Noten, pitten en zaden zitten boordevol gezonde eiwitten en vetten. Dagelijks een handje noten eten helpt tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel geneigd bent om te snacken. Het eten van plantaardige voeding, helpt dus ook een gezond gewicht te bereiken.

Peulvruchten zijn heel goede vleesvervangers. Je kunt ze gemakkelijk eten in een stoofpot, salade of er​​ zelf een burger van maken. Onder peulvruchten vallen alle bonen en erwten (en zelfs pinda's). Ze zijn relatief goedkoop, waardoor ze heel geschikt zijn om in een gezonde levensstijl toe te passen. Peulvruchten bevatten veel eiwitten, koolhydraten en vezels. Zoals eerder gezegd stimuleren vezels je stoelgang en helpen ze je darmen en je lichaam gezond te houden. 
Ook volkoren (onbewerkte) granen vallen onder plantaardige voeding. Denk dan bijvoorbeeld aan volkoren zilvervlies rijst, quinoa, boekweit, havermout of rogge. Volkoren granen werken cholesterol verlagend en bevatten veel vitamines, mineralen en antioxidanten.

Een tweede argument om meer voor plantaardige voeding te kiezen is het negatieve effect dat de veeteelt heeft op het milieu. In het artikel 'God in de supermarkt', dat ik op 6 november vorig jaar publiceerde, schreef ik daar het volgende over: 'Het verwerken van een koe tot een mals stukje vlees vraagt zoveel van het milieu, dat het beter is om in een hummer te rijden en vegetariër te zijn, dan vlees te eten en geen auto te hebben'. Mede door de grootschalige vleesindustrie hebben we al lange tijd te maken met de opwarming van de aarde.Ter vergelijking: Voor de productie van 1 kilo kalfsvlees is 100 keer zoveel energie nodig als voor 1 kilo aardappelen (www.vegetariers.nl).

"Veeteelt heeft een negatief effect op het milieu"

Tot slot is er nog een derde argument die ik zéker niet onder wil laten doen voor de eerste twee. Varkens, kippen en koeien worden gevoerd met soja, een product dat afkomstig is uit Zuid-Amerika. Ieder jaar wordt er in Nederland maar liefst 2,1 miljoen ton aan soja verwerkt tot veevoer. Nederland behoort daarmee tot één van de grootste afnemers van soja ter wereld. Veel soja dat ons land binnen komt, wordt direct weer geëxporteerd naar het buitenland. Om ons land te kunnen voorzien van soja, is er maar liefst 3,1 miljoen hectare land nodig om het product te verbouwen. Voor zover de cijfers. Wat betekend dit voor de landen waar het product vandaan komt? In Zuid-Amerika is het werkloosheidscijfer heel hoog. Dat komt omdat het verbouwen van soja weinig mankracht vraagt. Hoe meer sojaplantages er ontstaan, des te meer mensen er zonder werk komen.
Veel boeren in derde wereldlanden raken hun eigen land kwijt, door de oprukkende sojateelt. Mensen worden onder druk gezet om hun land te verkopen. Moderne slavernij is helaas ook aan de orde van de dag; mensen moeten werken om een voorschot te krijgen in de vorm van voedsel, drank en sigaretten. 

"Veel boeren in derde wereldlanden raken hun eigen land kwijt"

Wil jij dus voedzaam en bewust eten om daarmee je gezondheid, het milieu en het welzijn van je medemens te verbeteren, las dan eens wat vaker een vegetarische/veganistische dag in. Laat groenten, zaden, noten en/of peulvruchten de basis zijn van je maaltijd. De website van De Voedzaak biedt je eenvoudige tips en recepten voor plantaardige maaltijden. Dan hoef je het niet allemaal zelf te verzinnen. 

Tags: #Rentmeesterschap  #Voeding  #Klimaat