Energie waar je energie van krijgt

Deze blog is geschreven door: Arianne Bakkenes

2 Mensen, 1 gedachte: een energiebedrijf dat bijdraagt aan het welzijn van de ander en van de aarde. Het SamSam collectief was geboren. Een energieleverancier die niet alleen de mensen van stroom voorziet, maar die zich ook verbindt aan goede doelen. Ik sprak Jan David Kleppe, één van de oprichters van SamSam over zijn drive en zijn missie. 

“Het ontstond drie jaar geleden. Mijn toenmalige compagnon Jan van Bentum kwam met het initiatief: er moest een energieleverancier komen die het anders doet dan de grote bedrijven. Zo bedachten we samen SamSam. Jan was toen der tijd nog werkzaam bij een groot energiebedrijf, ik was werkzaam in de media. Nu heb ik me volledig op het werken bij SamSam gestort en doe ik niets meer met mijn media-achtergrond.

"We wilden het ondernemerschap combineren met recht doen aan de medemens en de schepping."

Vol idealen begonnen we aan dit bedrijf, maar al snel kwamen we er achter dat veel mensen weinig ‘energie’ krijgen van energie. Er is bijna geen enkele branche waar mensen zo allergisch voor zijn als de energiesector. Regelmatig hoor je mensen geërgerd praten over maatschappijen die bellen tijdens het eten of die niet weg te slaan zijn bij de voordeur. We hebben toen elkaar de vraag gesteld: “Waar krijgen we nu zélf energie van?”. We kwamen er op uit dat we graag willen delen, dat we goed willen doen. We waren het er al snel over eens: we wilden het ondernemerschap combineren met recht doen aan de medemens en de schepping.

Een dubbele doelstelling
Dat is ook waar SamSam voor staat. De ene Sam staat voor onze doelstelling om een gezond financieel bedrijf te hebben met een professionele dienstverlening. De andere Sam staat voor onze sociale missie: SamSam droomt ervan dat we samen op een pragmatische manier veel kunnen betekenen voor onze medemens. Daarnaast geloven wij in duurzaam en verantwoord leven. Het is uiteindelijk ‘SamSam’ omdat beide doelstellingen even belangrijk voor ons zijn. 

Groene stroom
Nu hebben we een constructie waarbij we de klant betrekken bij onze missie en waarbij we, sinds 1 januari 2015, energie rechtstreeks van de markt inkopen. Bij die markt moet je denken aan boeren die met windmolens energie opwekken, maar het kan ook afkomstig zijn van mensen of bedrijven die zonnepanelen op het dak hebben. We werken met een ‘garantie van oorsprong’: voor iedere kilowatt groene stroom die wordt opgewekt krijgt de producent een garantie dat als bewijs zegt dat de stroom afkomstig is van natuurlijke bronnen, zoals wind, water, zonlicht of biomassa.
Natuurlijk, ik begrijp dat alle groene stroom uit eindelijk weer wordt verzameld in een grote ‘energie-vergaarbak’ waar ook grijze (niet-groene) stroom aanwezig is. Maar ik leg het altijd als volgt uit: het elektriciteitsnet is als een warm bad en iedere kilowatt groene stroom maakt het water ietsje warmer. Hoe groener het energienet wordt, hoe minder afhankelijk we worden van kolencentrales om energie op te wekken.

Hulp aan de medemens
Als SamSam willen we toonaangevend zijn op christelijk gebied. Onze peilers zijn ‘hulp aan de medemens’ en ‘duurzame energie’. We willen mensen bewust maken van ons rentmeesterschap en hen op een praktische manier adviseren hoe ze daar vorm aan kunnen geven. Als klanten overstappen naar SamSam, dan merken ze daar praktisch niets van, maar ondertussen wordt het geld dat zij maandelijks overmaken voor een deel gebruikt voor een goed doel. Tien procent van onze omzet besteden we aan ontwikkelingsprojecten of andere christelijke doelen. We willen hiermee christenen inspireren en actief betrekken bij het streven naar een betere wereld.

"We willen mensen bewust maken van ons rentmeesterschap en hen op een praktische manier adviseren hoe ze daar vorm aan kunnen geven."

Persoonlijk
Het lijkt er op dat christenen de link met duurzame energie en ‘rentmeesterschap’ steeds meer gaan leggen. Ons bedrijf groeit. We hebben inmiddels 3000 klanten en we hebben acht werknemers in dienst. We werken vanuit een pand dat we hebben gekregen, maar we merken dat we er uit groeien. We streven naar een ledenaantal van 10.000, maar daarvoor hebben we wel meer werknemers nodig. Bij deze wil ik dus ook de oproep doen aan mensen om bij ons te komen solliciteren.

Een persoonlijke benadering vinden we heel belangrijk. We dringen niemand een abonnement op. Mensen kunnen vrijblijvend een offerte opvragen, wij nemen later contact met hen op of we iets voor hen kunnen betekenen. Persoonlijk contact en geen aandringende verkopers dus; we willen SamSam voor íedereen aantrekkelijk maken”.

Tags: #Rentmeesterschap  #Sociaal Ondernemen  #Duurzaamheid