Aan de bak(fiets)

Je ziet ze steeds meer; de bakfietsen. Trappende ouders of oppassers met een bak vol vrolijke kindertjes. Ik ben fan en velen met mij. Vandaag een ode aan de bakfiets met een klein uitstapje naar de elektrische fiets en een optimaal gebruik van de niet zo duurzame accu.

Een jaar geleden was ik hoogzwanger van ons vierde kindje en daar komt dan best wat bij kijken. Gelukkig hebben we een auto waar we met wat trek- en duwwerk zeven personen in kunnen vervoeren. Maar ik zat in mijn maag met het transport. We wonen dict bij kerk en school en de stad, dus veel dingen zijn aan te fietsen. Lopend is dan net even wat meer inspanning en tijd, de fiets is ideaal. Maar een baby neem je niet zomaar mee op een fiets. En om nu dat kippe-eindje met de auto te gaan, negen maanden lang... Ik dacht al maanden na over een bakfiets. 

In aanschaf zijn ze net zo duur als een beetje tweedehands auto. En als je op internet kijkt, lees je ook best negatieve verhalen over onderhoud bijvoorbeeld. Was het de investering waard? 

Ik heb een zoekopdracht op marktplaats gezet en vond redelijk in de buurt een mooi exemplaar. Volgens de eigenaren niet veel gebruikt en zo zag hij er ook uit. Hoes erbij, er zat nog garantie op (nog geen jaar oud) en na een oefenritje was ik om. Dit was handig! Een bak voor de kinderen, maar ook voor de boodschappen bijvoorbeeld. 
Het eerste ritje ermee naar huis, met de meiden in de bak, was zo ontzettend gezellig en een jaar later ben ik er nog net zo blij mee. Voor de helft van de nieuwprijs en afgezien van het afstellen van de remmen voor vijf euro, nog geen problemen mee gehad. 

"Samen zingen, kletsen en elkaar zelfs aan kunnen kijken; een ritje wordt op deze manier heel gezellig."

In mijn bakfiets passen vier kinderen en alhoewel de oudste meestal zelf fietst, heb ik hen ook wel eens alle vier meegenomen in deze bak. Onder de bankjes is nog ruimte om wat dingen mee te nemen als een tas of wat boodschappen. Ik rijd er mee naar school, breng glas naar de glasbak, vervoer er ook wel eens iets groots mee en een heel enkele keer ga ik er in mijn eentje mee op pad, omdat er prettig veel in kan (vier pakken wc-papier, een pak luiers en twee nieuwe winterjassen bijvoorbeeld).
Nog meer voordelen? Het contact met de kinderen onderling en met mij is er veel meer. Samen zingen, kletsen en elkaar zelfs aan kunnen kijken; een ritje wordt op deze manier heel gezellig. Daarnaast ben ik blij dat ik in de stad niet hoef te zoeken naar een parkeerplek of parkeergeld hoef te betalen. Ik plaats de bak in de bewaakte fietsenstalling en zo hoef ik ook niet bang te zijn dat dit gewilde vervoersmiddel gejat wordt. Soms vraag ik zelfs of ik mijn accu even bij de bewaker mag leggen of in het ziekenhuis laat ik hem gerust achter bij de balie bijvoorbeeld. Even vriendelijk vragen en je laat je fiets met een gerust hart achter. 

"maar die accu's hè... Als die een keer 'op' gaan, dan is dat niet zomaar een kwestie van in de prullenbak er mee."

Daarnaast laad je elke keer de accu op, maar is dit vele malen duurzamer dan kleine stukjes met de auto. Ik wil de bakfiets eigenlijk nog meer in gaan zetten, voor alle boodschappen. Nu ga ik één keer per week voor de 'grote boodschappen', maar ik merk dat ik steeds minder koop bij de supermarkt en ik moet dat kleine beetje in de bakfiets kunnen doen, lijkt me. 

Nadelen? Niet noemenswaardig eigenlijk. De hoes is niet volledig waterdicht. Ach, zo vaak hebben we hem niet nodig gehad. Een ander nadeel is dat je makkelijk trapondersteuning aanzet en op deze manier niet echt sportief bezig bent. En het grootste nadeel is de accu. Steeds meer mensen kopen en elektrische fiets. Nu is het echt goed om meer te fietsen en minder met de auto te gaan, maar die accu's hè... Als die een keer 'op' gaan, dan is dat niet zomaar een kwestie van in de prullenbak er mee, hij valt natuurlijk onder 'klein' chemisch afval. Nu vond ik op milieu centraal wat tips voor elektrische fiets-gebruikers. (Tekst gaat door na afbeelding).

  • Leg je apparaat aan de lader als er nog zo’n 40% in zit.
  • Opladen tot 100% is niet nodig. Voor de levensduur van de batterij maakt het weinig uit, maar het laatste stukje laden kost veel meer tijd.
  • Regelmatig bijladen is beter dan in 1 keer helemaal opladen.
  • Gebruik liever geen snellader: die kan ervoor zorgen dat de batterij of accu minder lang mee gaat.
  • Voor NiMH-batterijen is het niet goed om continu aan de oplader te liggen. Laat de stekker van je elektrische tandenborstel of accuboor dus niet de hele tijd in het stopcontact zitten, maar laad het apparaat weer op als het rode lampje begint te branden.

Kijk op de site van milieu centraal voor meer tips, hoe en waar je de ongebruikte accu bijvoorbeeld bewaard. Wist je bijvoorbeeld dat een accu halfvol beter is dan vol wegleggen? En... hoe kouder het wordt, hoe geringer de accucapaciteit is. Neem je accu in de winter dus mee naar binnen als je hem niet gebruikt. Nou ja, zomaar weer wat tips voor de snelle fietsers onder ons.

Nog meer tips voor de accu? Doe je de auto weg? Hoe vervoer jij jezelf duurzaam? Deel het met #ikbensam

Deze blog is geschreven door Mirjam Ordelman, eigenaar van oak and blush.